Action to be taken by Train Crew after detection of Brake Binding/Flat Tyre
1. For air brake coaching stock – Assistant Driver and Guard will find out location of brake binding/flat tyre. At station the assistance should be given by Station staff to train crew. After detecting the culprit coach, the brakes should be released manually and thereafter, brake system should be isolated by closing isolating cocks of brake cylinders, isolating cocks in between FP and auxiliary Reservoir and isolating the DV by rotating DV handle to horizontal position as per detailed instructions given in the working time table.
2. For vacuum brake stock- Assistant Driver and Guard will find out location of brake binding/flat tyre. At station, the assistance should be given by Station staff to train crew. After detecting, the brake should be manually released and thereafter, the brake system should be isolated by disconnecting siphon pipe from release valve and providing wooden plug as dummy with hard grease on the loose end of siphon pipe. For this, the dummy plug/hard grease will be supplied to driver and guard as personal store, by the lobby in charges for guards and drivers at the time of sign on. The supply of the wooden plug/hard grease would be taken from C & W department.
3. For Superfast trains or other trains on which TXR staff is accompanying, the Driver and Guard will be assisted by the on board TXR staff for activities mentioned in 1 & 2.
4. If as a result of isolation of brake system as per para 1 & 2 above, the brake power enroute comes down below prescribed 90%, the train should be worked with restricted speed to the next train examination station.
ब्रेक बाइंडिंग/फ्लैट टायर का पता चलने के बाद ट्रेन क्रू द्वारा की जाने वाली कार्रवाई
1. एयर ब्रेक कोचिंग स्टॉक के लिए - सहायक चालक और गार्ड ब्रेक बाइंडिंग/फ्लैट टायर का स्थान पता लगाएंगे। स्टेशन पर क्रू को सहायता करने के लिए स्टेशन स्टाफ द्वारा सहायता दी जानी चाहिए। दोषी कोच का पता लगाने के बाद, ब्रेक को मैन्युअल रूप से रिलीज किया जाना चाहिए और उसके बाद, ब्रेक सिलेंडर के अलग-अलग कॉक्स को बंद करके ब्रेक सिस्टम को अलग किया जाना चाहिए। वोर्किंग टाइम टेबल में दिए गए निर्देश के अनुसार एफपी और auxiliary Reservoir के बीच कॉक्स को अलग करना चाहिए और विस्तृत विवरण के अनुसार डीवी हैंडल को क्षैतिज स्थिति में घुमाकर डीवी को अलग करना चाहिए।
2. वैक्यूम ब्रेक स्टॉक के लिए- सहायक चालक और गार्ड ब्रेक बाइंडिंग/फ्लैट टायर का स्थान पता लगाएंगे। स्टेशन पर, क्रू को सहायता करने के लिए स्टेशन स्टाफ द्वारा सहयोग दी जानी चाहिए। ब्रेक बाइंडिंग पता लगाने के बाद, ब्रेक को मैन्युअल रूप से रिलीज किया जाना चाहिए और उसके बाद, रिलीज वाल्व से साइफन पाइप को डिस्कनेक्ट करके और साइफन पाइप के ढीले सिरे पर कठोर ग्रीस के साथ लकड़ी के प्लग को डमी के रूप में प्रदान करके ब्रेक सिस्टम को अलग किया जाना चाहिए। इसके लिए, डमी प्लग/हार्ड ग्रीस को साइन ऑन के समय गार्ड और ड्राइवरों के लिए लॉबी प्रभारी द्वारा लकड़ी के प्लग/हार्ड ग्रीस की आपूर्ति सी एवं डब्ल्यू विभाग से ली जाएगी और व्यक्तिगत स्टोर के रूप में ड्राइवर और गार्ड को आपूर्ति की जाएगी।
3. सुपरफास्ट ट्रेनों या अन्य ट्रेनों के लिए जिनमें टीएक्सआर स्टाफ साथ में रहते है, ड्राइवर और गार्ड को 1 और 2 में उल्लिखित गतिविधियों के लिए ऑन बोर्ड टीएक्सआर स्टाफ द्वारा सहायता प्रदान की जाएगी।
4. यदि ऊपर पैरा1 और 2 के अनुसार ब्रेक सिस्टम को अलग करने के परिणामस्वरूप, रास्ते में ब्रेक पावर निर्धारित 90% से कम हो जाती है, तो ट्रेन को अगले ट्रेन परीक्षण स्टेशन तक प्रतिबंधित गति के साथ चलाया जाना चाहिए।
No comments:
Post a Comment