Which INFORMATION do you want? Search Below ↓

TYPES OF TRACK MACHINE, WORKING OF TRACK MACHINE (TTM etc.) (Eng / Hindi)

WORKING OF TRACK MAINTENANCE MACHINE TYPES OF MACHINE 

S.No.Machine CodeFull Form / Description
1.CSMContinuous Action Tamping Machine
2.BCMBallast Cleaning Machine
3.BRMBallast Regulating Machine
4.FRMFormation Rehabilitation Machine
5.RGMSRail Grinding Machine (modern name; replaces "CSM : Rail Grinding")
6.SCMSleeper Changing Machine
7.HTMHydraulic Tamping Machine
8.ALMAutomatic Lining Machine
9.PTMPoints Tamping Machine
10.STMSwitch Tamping Machine
11.SBSShoulder Ballast Cleaner (not Screener)
12.TTMTie Tamping Machine (or Tamping Track Machine)
13.DTSDynamic Track Stabilizer (only one meaning)
14.UNIMATUniversal Tamping Machine (used for turnouts + plain line)
15.TRTTrack Relaying Train
16.PQRSPlasser Quick Relaying System
17.MFDMaschinenfabrik Deutschland (Manufacturer – not a machine type)
18.TMPTrack Measuring Car/Processor
19.ATVMAutomatic Track Veering Machine
20.VTMVertical Track Machine (used in alignment/levelling)
21.TMSTrack Monitoring System (used via sensors on rolling stock)

Working of Track Maintenance Machines – Operating Guidelines

  1. On-Track Maintenance Machines
    On-track maintenance machines are self-propelled units and shall operate as trains on railway lines.

  2. Movement Between Stations
    When moving from one station to another, only one or coupled on-track maintenance machine(s) may be permitted under a single authority to proceed.

  3. Supervision Requirements
    The machine shall operate under the direct supervision of an engineering official not below the rank of Section Engineer (P-Way). This official is responsible for obtaining the traffic block and ensuring protection of the railway line while work is in progress.

  4. Working Competency Certificate
    The working competency certificate for track maintenance machine operators will be issued by the Dy. CE (TM) or XEN (TM) and will remain valid for three years.

  5. Safety Rules Competency Certificate
    The safety rules competency certificate for operators will be issued by the Sr. DOM or DOM of the respective division and will be valid for one year.

  6. Training Requirements
    Operators of track maintenance machines must complete initial training at ZRTI/BSL. Refresher courses shall be conducted once every three years to maintain operational competency and safety standards.

  7. Permission for Running Lines
    No track maintenance machine shall be brought onto a running railway line without the written permission (T/806) of the Station Master, ensuring safety and block compliance.

  8. Line Block Procedure
    Track maintenance machines shall work only under a line block. The Jr. Engineer or Sr. Section Engineer (P-Way) in charge of the machines must submit a detailed block requisition to the Station Master (SM). The SM will coordinate with the Controller and return the approved requisition with the permitted block duration and any special instructions.

  9. Maximum Permissible Speed
    The maximum permissible speed of track maintenance machines must be approved by the CRS. On points and crossings, speed shall be strictly limited to 15 km/h to ensure operational safety.



  1. On-Track Maintenance Machines
    On-track maintenance machines स्वयं चालित इकाइयाँ होती हैं और रेलवे लाइनों पर ट्रेनों की तरह चलाई जाएंगी।

  2. स्टेशनों के बीच आवागमन
    एक स्टेशन से दूसरे स्टेशन के लिए आवागमन के दौरान केवल एक या युग्मित (coupled) on-track maintenance machine को ही एक प्राधिकृति (authority) के तहत जाने की अनुमति दी जाएगी।
  3. निरीक्षण की आवश्यकता
    मशीन का संचालन एक इंजीनियरिंग अधिकारी के प्रत्यक्ष निरीक्षण में किया जाएगा, जिसकी रैंक Section Engineer (P-Way) से कम नहीं होगी। यह अधिकारी ट्रैफिक ब्लॉक लेने और कार्य के दौरान रेलवे लाइन की सुरक्षा सुनिश्चित करने के लिए उत्तरदायी होगा।
  4. वर्किंग कम्पिटेंसी सर्टिफिकेट
    Track Maintenance Machine ऑपरेटर के लिए वर्किंग कम्पिटेंसी सर्टिफिकेट Dy. CE (TM) या XEN (TM) द्वारा जारी किया जाएगा और इसकी वैधता तीन वर्षों के लिए होगी।
  5. सेफ्टी रूल्स कम्पिटेंसी सर्टिफिकेट
    ऑपरेटर के लिए सेफ्टी रूल्स सम्बन्धी कम्पिटेंसी सर्टिफिकेट संबंधित मंडल के Sr. DOM या DOM द्वारा जारी किया जाएगा और यह एक वर्ष के लिए वैध होगा।
  6. प्रशिक्षण की आवश्यकता
    Track Maintenance Machine के ऑपरेटरों को प्रारंभिक प्रशिक्षण ZRTI/BSL में लेना अनिवार्य होगा। इसके बाद ताजगी पाठ्यक्रम (refresher courses) प्रत्येक तीन वर्ष में एक बार आयोजित किए जाएंगे ताकि संचालन क्षमता और सुरक्षा मानकों को बनाए रखा जा सके।
  7. Running Line पर अनुमति
    कोई भी Track Maintenance Machine बिना Station Master की लिखित अनुमति (T/806) के Running Line पर नहीं लाई जाएगी, ताकि सुरक्षा और ब्लॉक अनुमति का पालन सुनिश्चित किया जा सके।
  8. Line Block प्रक्रिया
    Track Maintenance Machines केवल line block के अंतर्गत ही कार्य करेंगी। मशीनों के प्रभारी Jr. Engineer/Sr. Section Engineer (P-Way) को Station Master (SM) को ब्लॉक का विस्तृत requisition देना होगा। SM कंट्रोलर से समन्वय करेगा और स्वीकृत ब्लॉक अवधि एवं अन्य विशेष निर्देशों के साथ मूल requisition लौटाएगा।
  9.  अधिकतम अनुमत गति - मशीनों की अधिकतम अनुमत गति CRS द्वारा स्वीकृत होनी चाहिए। Points और Crossings पर गति 15 km/h तक सीमित रखी जाएगी ताकि संचालन सुरक्षा सुनिश्चित की जा सके।


Rules for operation:- 

 Single line section


a) Work and proceed

I. SM will obtain line clear from station in advance take OFF the Last Stop Signal, Token and Permit will be issued by SM and signed by operator and handed over to JE/SE. 

II. On completion of the work, machine will be received by taking OFF reception signals. JE/SE will hand over the token and permit to SM. Then only SM will clear back the section. 

b) Work and return with token instrument:- 

SM will obtain line clear from station in advance take OFF the Last Stop Signal, issue Token and Permit which will be signed by operator and handed over to the JE/SE. on completion of work, the machine will be received by taking OFF reception signals. JE/SE shall hand over the token and permit to the SM and also issue a certificate to the SM that the track is fit for train movement. Then only SM will normalize the block instrument. 

c) Work and return –

 token less block instrument SM will block back the section and take of the shunting key, issue a permit which will be signed by the operator and hand over to the JE/SE. T/369 (3b) will be issued for passing LSS. On completion of the work, the machine will be received by taking OFF the reception signals. JE/SE shall hand over the shunting key and permit to the SM. He will also issue a certificate to the SM that the track is fit for train movement then only SM will cancel the block back. 

(a) कार्य और प्रस्थान

I. SM अग्रिम स्टेशन से line clear प्राप्त करेगा, Last Stop Signal को OFF करेगा। Token और Permit SM द्वारा जारी किया जाएगा, जिसे ऑपरेटर द्वारा हस्ताक्षरित किया जाएगा और JE/SE को सौंपा जाएगा।

II. कार्य पूर्ण होने पर, मशीन को reception signals OFF करके प्राप्त किया जाएगा। JE/SE token और permit SM को सौंपेगा। इसके बाद ही SM सेक्शन को पीछे से clear करेगा।

(b) Work and return with token instrument:

SM अग्रिम स्टेशन से Line Clear प्राप्त करेगा, Last Stop Signal को OFF करेगा, Token और Permit जारी करेगा, जिसे ऑपरेटर द्वारा हस्ताक्षरित कर JE/SE को सौंपा जाएगा। कार्य पूर्ण होने के बाद, मशीन को Reception Signals को OFF कर के प्राप्त किया जाएगा। JE/SE Token और Permit SM को लौटाएगा और SM को यह प्रमाणपत्र भी देगा कि ट्रैक ट्रेन संचालन के लिए सुरक्षित (Fit) है। तभी SM Block Instrument को सामान्य (Normalize) करेगा।

(c) Work and return –

Tokenless Block Instrument में, SM सेक्शन को Block Back करेगा और Shunting Key लेगा। SM Permit जारी करेगा, जिसे ऑपरेटर हस्ताक्षरित कर JE/SE को देगा। T/369 (3b) जारी किया जाएगा ताकि LSS (Last Stop Signal) पास किया जा सके।

कार्य पूर्ण होने के बाद, मशीन को Reception Signals को OFF कर के प्राप्त किया जाएगा। JE/SE Shunting Key और Permit SM को सौंपेगा। वह SM को यह प्रमाणपत्र भी देगा कि ट्रैक ट्रेन संचालन के लिए सुरक्षित (Fit) है। तभी SM Block Back को रद्द (Cancel) करेगा।

On double line section:-


a. Work and proceed – (Via Right direction)-

 I. SM will obtain line clear from station in advance, take OFF the Last Stop Signal. Issue a Permit which will be signed by operator and hand over to JE/SE (P.way). 

II. The machine will be received by taking OFF the reception signals at next station.

III. JE/SE will hand over permit to the SM and he also certifies that track is safe for train movement. Then only the SM will clear back the section. 

b. Work and proceed – (via wrong direction):- 

I. SM will take the line clear from station in rear. 

II. SM will issue paper line clear ticket and permit which will be signed by operator and hand over to the JE/SE (P.WAY). The machine shall be piloted out of the station. 

III. After completion the work, the operator shall bring their machine to stop opposite the first stop signal pertaining to the right line or at the Last Stop Signal to the wrong line whichever comes across first. A railway servant in uniform will pilot the machine into the station. 

IV. JE/SE will hand over the paper line clear ticket /permit to SM and also certify that the track is fit for train movement. Then only the SM will close the line. 

c. Work and return : (via right direction) :- 

I. SM will block forward the section, permit and shunting key (if any) will be handed over to the JE/SE. Permit will be signed by the operator. 

II. SM will issue T/369(3b) for passing the Last Stop Signal at danger. After completion of the work, the operator shall bring the machine to stop opposite First Stop Signal pertaining to the line or at the Last stop Signal pertaining to the line on which they are running whichever comes across first.

III. A railway servant in uniform will pilot the machine into the station on a written authority. 

IV. JE/SE will hand over the permit to the SM and certify that track is fit for train movement. Then only, the SM will cancel block forward. 

d. Work and return (via wrong direction) :- 

I. SM will block back the section and issue machine permit or shunting key if any to JE/SE and obtain signature of machine operator. 

II. SM shall be issue pilot out memo. 

III. On completion of the work the machines will be received. By taking OFF reception signal. 

IV. JE/SE shall hand over the machine permit/shunting key if any, to the SM on duty. He will also issue a certificate that the track is fit for train movement then only the SM will clear block back.


डबल लाइन सेक्शन पर कार्यविधि

a. Work and proceed – (Via Right direction)

I. SM अग्रिम स्टेशन से Line Clear प्राप्त करेगा, Last Stop Signal को OFF करेगा। वह एक Permit जारी करेगा जिसे Operator हस्ताक्षर करेगा और JE/SE (P.Way) को सौंपेगा।

II. अगला स्टेशन Machine को Reception Signals को OFF करके प्राप्त करेगा।

III. JE/SE Permit SM को वापस सौंपेगा और यह प्रमाणित करेगा कि ट्रैक ट्रेन मूवमेंट के लिए सुरक्षित है। इसके बाद ही SM सेक्शन को Back Clear करेगा।

b. Work and proceed – (Via Wrong direction)

I. SM पीछे के स्टेशन से Line Clear लेगा।

II. SM Paper Line Clear Ticket और Permit जारी करेगा जिसे Operator हस्ताक्षर करेगा और JE/SE (P.Way) को सौंपेगा। Machine को स्टेशन से Pilot करके बाहर ले जाया जाएगा।

III. कार्य पूर्ण होने पर, Operator अपनी Machine को उस लाइन के First Stop Signal के सामने या Wrong Line के Last Stop Signal के सामने (जो पहले आए) रोकेगा। एक यूनिफॉर्मधारी रेलवे कर्मचारी Machine को स्टेशन के भीतर Pilot करेगा।

IV. JE/SE Paper Line Clear Ticket/Permit SM को सौंपेगा और यह प्रमाणित करेगा कि ट्रैक ट्रेन मूवमेंट के लिए फिट है। इसके बाद ही SM लाइन को Close करेगा।

c. Work and return – (Via Right direction)

I. SM सेक्शन को Forward Block करेगा। Permit और Shunting Key (यदि हो) JE/SE को सौंपेगा। Permit Operator द्वारा हस्ताक्षरित किया जाएगा।

II. SM T/369(3b) जारी करेगा ताकि Last Stop Signal को Danger पर पार किया जा सके। कार्य पूर्ण होने के बाद, Operator अपनी Machine को उस लाइन के First Stop Signal के सामने या उस लाइन के Last Stop Signal के सामने (जो पहले आए) रोकेगा।

III. एक यूनिफॉर्मधारी रेलवे कर्मचारी लिखित Authority पर Machine को स्टेशन के भीतर Pilot करेगा।

IV. JE/SE Permit SM को सौंपेगा और यह प्रमाणित करेगा कि ट्रैक ट्रेन मूवमेंट के लिए सुरक्षित है। इसके बाद ही SM Forward Block को Cancel करेगा।

d. Work and return – (Via Wrong direction)

I. SM सेक्शन को Back Block करेगा और Machine Permit या Shunting Key (यदि हो) JE/SE को सौंपेगा और Operator के हस्ताक्षर लेगा।

II. SM Pilot Out Memo जारी करेगा।

III. कार्य पूर्ण होने पर, Machines को Reception Signal को OFF करके प्राप्त किया जाएगा।

IV. JE/SE Machine Permit/Shunting Key (यदि हो) ड्यूटी पर मौजूद SM को सौंपेगा और यह प्रमाण पत्र देगा कि ट्रैक ट्रेन मूवमेंट के लिए फिट है। इसके बाद ही SM Back Block को Clear करेगा।

Information/News/Video provided in this Platform has been collected from different sources. We Believe that “Knowledge Is Power” and our aim is to create general awareness among people and make them powerful through easily accessible Information. NOTE: We do not take any responsibility of authenticity of Information/News/Videos.

.


Labels

TRAFFIC (41) Control Organisation (6) Duty of Operating Staff (6) INDEX (6) Specification (5) Disaster Management (4) Abnormal Working (3) CAUTION ORDER / SPEED RESTRICTIONS (3) Question Bank (3) Railway (3) TNC (3) 01.035 Duty of Points Man/Shunt Man (2) 04.03. OPERATING STATISTICS (2) Accident (2) Accident Drill (2) Automatic Signal (2) Break Binding (2) Crank Handle (2) Data Logger (2) FREIGHT OPERATIONS INFORMATION SYSTEM (FOIS) (2) Operating (2) Question with Answer (2) Safety Device (2) tnc. (2) 001. प्रस्तावना (1) 0010. स्टेशन संचालन नियम की अभिस्वीकृति रजिस्टर (क्र. 1 ) (1) 0011. कर्मचारी वैयक्तिक विवरण रजिस्टर (क्र. 2 ) (1) 0012. कर्मचारी परामर्श रजिस्टर (क्र. 3 ) (1) 0013. निरिक्षण रजिस्टर (क्र. 5 ) (1) 0014. एस एंड टी खराबी रजिस्टर (क्र. 7 ) (1) 0015. सतर्कता आदेश रजिस्टर (क्र. 8) (1) 0016. एस एंड टी खराबी मेमो बुक (क्र. 9 ) (1) 0017. दुर्घटना रजिस्टर (क्र. 11 ) (1) 0018. सतर्कता आदेश मैसेज बुक (क्र. 13) (1) 0019. संरक्षा तथा रजिस्टर (क्र. 14) (1) 002. स्टेशन मास्टर / उप स्टेशन मास्टर की ड्यूटी लिस्ट (1) 0020. डिस्कनेक्शन तथा रिकनेक्शन रजिस्टर (क्र. 15) (1) 0021. आपातकालीन क्रास ऑवर टेस्टिंग रजिस्टर (क्र. 16 ) (1) 0022. रिले रूम चाबी रजिस्टर (क्र. 19 ) (1) 0023. संयुक्त पाइंट एंड क्रासिंग रजिस्टर (क्र. 20) (1) 0024. संयुक्त ट्रैक सर्किट रजिस्टर (क्र. 20 A) (1) 0025. असामान्य संचालन रजिस्टर (क्र. 21 ) (1) 0026. स्टेबल लोड रजिस्टर (क्र. 22 ) (1) 0027. सिक बैगन रजिस्टर (क्र. 26) (1) 0028. क्रेक हैंडल टेस्टिंग रजिस्टर (1) 0029. इंजीनियरिंग एवं पॉवर ब्लाक रजिस्टर (1) 003. व्यक्तिगत परिचय (1) 0030. विभिन्न प्रकार के काउंटर नम्बर रजिस्टर (1) 0031. पैनल ब्लाक होने पर - स्टेशन मास्टर के कर्तव्य (1) 0033. गाड़ी संचालन से संबंधित महत्वपूर्ण अधिकार पत्र (1) 0034. स्टेशन परिचालन रजिस्टर के संरक्षण की सामान्य अवधि (1) 0035. घंटी कोड (1) 0037. दोहरी लाइन पर इकहरी लाइन का संचालन (1) 0038. कार्यभार सौपते समय तथा कार्यभार लेते समय ली जाने वाली सावधानियां (1) 0039. संरक्षा उपस्कर (1) 004. पूनश्र्चर्या पाठ्यक्रम (1) 0041. शंटिंग के दौरान ली जाने वाली सावधानियां (1) 0042. विभिन्न प्रकार के ब्लाक में लि जाने वाली सावधानियां (1) 0046. सिग्नल पार करने (SPAD) पर स्टेशन मास्टर के कर्तव्य (1) 005. आवधिक चिकित्सा परीक्षा (PME) (1) 0051. बोगी कबर्ड बैगनो की जानकारी (1) 0052. कोचिंग स्टॉक का तकनीकी डाटा (1) 0054. LHB कोच की महत्वपूर्ण जानकारियाँ (1) 0056. स्टेशन पर अनिरक्षित किये जाने वाले अन्य रजिस्टर (लेखा विभाग से संबंधित ) (1) 0058. भरे हुए अधिकार पत्र (1) 006. संरक्षा परामर्श फार्म (1) 008. प्रायवेट नंबर शीट (1) 009. स्टेशन संचालन नियम (1) 01.01 History of Rail Transport in India (1) 01.02.Functions of the Traffic Department (1) 01.03. Hierarchical set up and line of control of Operating Department (1) 01.031 Responsibility of Station Master (supervisory) / Station Manager (1) 01.032 Duty of Deputy Station Manager (Outdoor)(Outdoor) (1) 01.033 Duty of Station Master / Manager - Block Station Master / Manager (1) 01.034 Duty of Panel SM (1) 01.036 Duty of Gate Man (1) 01.037 Normal Period Of Preserved - Station Operating Registers and Records (1) 01.04. CONTROL ORGANISATION (1) 01.05. Basic Function of control (1) 01.06. Duties of Control Staff (1) 01.07. Books / documents and basic records to be kept in control office (1) 01.09. Co- ordination between Control and stations (1) 01.10. Registers generally maintained in control (1) 01.11. Items checked by Sr. DOM daily/ regular intervals periodically & monthly (1) 02.01 ट्रेन कंट्रोल एव गाड़िया संचालन में कंट्रोल के जिम्मदारी (1) 02.02 ट्रैफिक कंट्रोल (1) 02.02. Emergency Rescue Operation / Disaster Management (1) 02.03. PREFERENTIAL TRAFFIC ORDER (1) 02.03.पॉवर कंट्रोल (1) 02.04 वैगनो & इंजन की उपयोगिता (ENGINE UTILIZATION) (1) 02.04. Importance of Freight Operation: (1) 02.05. TRANSPORT PRODUCTS (1) 02.06. FREIGHT INCENTIVE SCHEMES (1) 02.07. Rationalization Order (1) 02.08. Development of rail-side warehouses (1) 02.09.. Wagon Pool (1) 02.10. WAGON CENSUS ON BROAD GAUGE (1) 03 - मास्टर चार्ट (MASTER CHART) (1) 03.01. LOCO LINKS AND POWER PLAN CREW LINKS (1) 03.02. 10-Hour Rule for Train Crew (1) 03.03. LOCO MAINTENANCE SCHEDULE (1) 03.05. G D R ( GUARD DRIVER REPORT ) (1) 03.06. NOMINATED INTENSIVE EXAMINATION POINTS ON CENTRAL RAILWAY (1) 03.07. WORKING OF CLAMPED WAGON (1) 03.08. ODC (1) 03.10.1 DETAILS OF BRAKE POWER CERTIFICATE (1) 04 - सुबह की पोजीशन (MORNING POSITION) (1) 04.01. Section Capacity and Throughput (1) 04.08. ROLL ON - ROLL OFF (1) 05 - बगाडी संचालन पर प्रभाव डालने वाले कारक (FATO) (1) 05.01. Systems of Working (1) 05.03. All Communication Failure on Double line (1) 05.04. All Communication Failure on Single line (1) 05.05. TSL working on Double line (1) 05.06. Abnormal Working in Automatic Section (1) 06 - 01.उपनगरीय नियंत्रण (SUBURBAN CONTROL) (1) 06 - 02.एरिया कंट्रोल (1) 06 - 04.सेंट्रल कंट्रोल (1) 06 - 05.Emergency control (1) 06- 03.ट्रेन मैनेजमेंट सिस्टम (TRAIN MANAGEMENT SYSTEM) (1) 06.01. LOCO LINK (1) 06.02. RAKE LINK (1) 06.04. MARSHALLING OF TRAIN (1) 07 - नियंत्रण कार्यालय में विभाग नियंत्रकों के कर्त्तव्य (DUTIES) (1) 07.01. TIME TABLES – INTRODUCTION (1) 07.02. Punctuality (1) 07.03. COACHING VEHICLE CENSUS (1) 07.04. Rules for booking Special Coaches & Special Trains on FTR (1) 07.05. Coaching codes (1) 07.06. ACCIDENT AND SAFETY ORGANISATION (1) 08 - विभिन्न परिस्थियों में खण्ड नियंत्रक (SCOR) द्वारा किये जाने वाले कार्य (1) 09 - सवारी गाडी के कोड (IRCA Rule Book - IV) (1) 10 - संखियकी (STATISTICS) (1) 12 - 01.विशेष प्रकार के माल स्टॉक की मार्शलिंग (1) 12 - 02.माल गाडी का ब्लाक रेक / Standard rake size for Train load (1) 12 - 03.ओ डि सि (ODC) संचालन (1) 12 - यात्री और माल गाडी का ब्लाक रेक (1) 13 - 01.डीविज़न वैगन बैलेंस / (DIVISONAL WAGON BALANCE) (1) 14 - 01.थ्रू -पुट / THROUGH PUT (1) 14 - SECTION CAPACITY) (1) 15 - 01.मालगाड़ी को आदेशित करना (ट्रेन ओर्ड़ेरिंग / TRAIN ORDERING ) (1) 15 - 02.माल गाडी की औसात गति (1) 15 - 03.वैगनो का यानात्रण (Transhipment of Goods) (1) 15 - 07.गाड़ीयो का प्रस्थान पूर्व विलंब (PDD) (1) 15 - मालगाड़ी संचालन (Goods Train Operation) एवं लोड टेबल (1) 15 -06.कन्टेनराईजेशन Container (CONCOR) (1) 16 - 02.समय सारणी (TIME TABLE) (1) 16 - 03.रेक लिंक / (RAKE LINK) (1) 16 - 04.प्लेटफार्म ऑक्यूपेशन चार्ट / (Platform Occupation Chart) (1) 16 - 05.पिट लाइन ऑक्यूपेशन चार्ट (Pit Line Occupation Chart) (1) 16 - 06.विषेश/वी आई पी गाड़ीयो का संचालन (Movement of Special/VIP Trains) (1) 16 - 07.मेला एवं मिलिटरी स्पेशल गाड़ियों का संचालन एवं सावधानियाँ (1) 16 - यात्री गाडी संचालन / Passenger Train Operation (1) 17 - स्टॉक रिपोर्ट / Stock Report (1) 18 - 01.क्रू लिंक (CREW LINK) / लोको लिंक (LOCO LINK) (1) 18 - 02.दस घंटे नियम (10 HOURS RULE) (1) 18 - लॉबी कार्य पध्दति / LOBBY WORKING (1) 19 - 01.इंजन योजना (POWER PLAN) (1) 19 - 02.इंजन की उपयोगीता (ENGINE UTILISATION) (1) 19 - 03.विशिष्ठ उर्जा खपत / SPECIFIC FUEL CONSUMPTION (SPC) (1) 19 - विभिन प्रकार के इंजन और उनक हार्स पॉवर तथा गती (1) 2.1 Various Machines for Track Maintenance (1) 20 - 01. रेशनलाइजेशन स्कीम : / Rationalization Scheme (1) 20 - 02.रोक (BAN) & प्रतिबंध (RESTRICTION) (1) 20 - 03.वैगन पंजीकरण (1) 20 - 04.वैगन उपयोगीता चक्र (WTR) (1) 20 - 05.वेगन सेन्सस / WAGON CENSUS (1) 20 - वैगन उपयोगीता / अधिमान्य यातायात आदेश :(PTO/PTS) (1) 20.06.माल परिचालन सूचना प्रणाली (FOIS) एवं अन्य परिचालन सूचना प्रणाली (ICMS CMS COA ETC NTES) (1) 21 - 01.विधुतिकृत सेक्शन में गाड़िया का संचालन (1) 21 - 02.ट्रैफिक वोर्किंग रूल्स (TWR) (1) 21 - 03.टावर वैगन का संचालन (1) 21 - 04.रेल मंत्रालय के अंतर्गत सार्वजानिक क्षेत्र के उपक्रम और अन्य संगठन (PSUs) (1) 21 - समपार (लेवल क्रासिंग ) (1) 22 - 01.सिगनल को खतरे की स्तिथि में पर करना (SPAD) (1) 22 - 02.गंभीर दुर्घटना SERIOUS ACCIDENT (ऍम 105) (1) 22 - 03.दुर्घटना होने पर खंण्ड नियंत्रक के कर्त्तव्य (AM - ३१९) (1) 22 - 04.दुर्घटना स्थल के प्रभारी अधिकारी के कर्तव्य (AM - 324) (1) 22 - 05.मंडल नियंत्रण कार्यालय के प्रभारी अधिकारी के कर्तव्य - (AM - 323) (1) 22 - 06.दुर्घटना होने पर स्टेशन मास्टर की ड्यूटी (ऍम 311) (1) 22 - 07.रहत व्यवस्थाओ की ओर्ड़ेरिंग देना (AM - 405) (1) 22 - 11.नॉन - इंटरलॉकिंग संचालन (Non - Interlocked Working) (1) 22 - दुर्घटना (Accident) (ऍम 104) (1) 22.10 सुरक्षा डेविसस (Safety Devices) - ACD EOIT GSMR TAWD VCD WILD (1) 23 - कंट्रोल ओफ्फिक निर्देश (1) 24 - COA Main Menu (1) 25 - अग्रीम प्लाटिंग (चार्टिंग) / Advance Plotting (1) 26 - 01.नियंत्रण कार्यालय अनुप्रयोग हेतु त्वरित दिशा निर्दश (1) 26 - COA एवं FOIS के एकीकरण (Integration) हेतु अवय्शक निर्दाश (1) 27 - पश्चिम मध्य रेल तथा मध्य रेल के सहायक नियमो में विभिन्नता की सूची (1) 28 - निरीक्षण उसके उदेश्य और प्रकार (Inspection Its Objects & Type) (1) 28.01 Schedule Of Inspection By Operating / Safety Officers And Transportation Inspectors (1) 29 - दुर्घटना जाँच (Accident Inquiry) (1) 3.031 DIESEL LOCO SCHEDULE & DURATION (1) 3.09 ELECTRIC LOCOMOTIVE FEATURES (1) A.01 भारतीय रेल का इतिहास एवं प्रगति (1) A.02. भारतीय रेल का संगठनात्मक ढांचा (1) A.03.परिचालन विभाग का सेटअप (1) A.04. महत्वपूर्ण विभागों के सामान्य कार्य (1) A.05 सामान्य एवं सहायक नियम ब्लाक संचालन नियमावली दुर्घटना नियमावली (1) A.06.परिचालन नियमावली/ संचालन समय सारिणी (1) A.07.स्टेशन संचालन नियम (1) A.08.रेल सेवको पर साधारण लागू होने वाले नियम (1) A.09.महत्वपूर्ण परिभाषाए (1) A.10.सिगनलों का सामान्य परिचय (1) A.11.पटाखा सिगनल (1) A.12.हाथ सिगनल (1) A.13.गाड़ी संचालन पध्दतियाँ (1) A.15.वाहनों को सुरक्षित करना (1) A.17.हॉट एक्सल/फ़्लैट टायर/ओपेन डोर एवं हैंकिंग पार्ट (1) A.18.ट्रेन्स क्लर्क के कर्तव्य (1) A.19.स्टेशनों/यार्ड में रखे जाने वाले रजिस्टर (1) A.20.गाड़ी परिचालन में ट्रेन्स क्लर्क की भूमिका (1) A.21.गाड़ी संचालन से समबंधित महत्वपूर्ण नियम (1) A.22.कंट्रोल संगठन के कार्य (1) A.23.स्टेशन/यार्ड/कंट्रोल आफिस के क्रिया कलाप (1) A.24.विभिन्न प्रकार के कोचिंग एवं गुड्स स्टॉक (1) A.25.ब्रेक पावर प्रमाण पत्र (1) A.26.इंजन एवं ब्रेकयान में एयर प्रेशर की मात्रा (1) A.27.कंटीन्युटी टेस्ट (1) A.28.बड़े आयाम के प्रेषण (1) A.29.सेंसस एवं स्टॉक रिपोर्ट (1) A.30.मालगाड़ी संचालन/ गाडियों को आर्डर करना (1) A.31.डिविजन वैगन संतुलन (1) A.32.इन्टरचेंज (1) A.33.शंटिंग प्रतिबन्ध (1) A.35.वैगन पूल (1) A.36.वैगन उपयोगिता चक्र (1) A.37.परिचालन सांख्यिकी / परिचालन अनुपात (1) A.38.मोर्निंग पोजीशन फैटो (1) A.39.कोचिंग एवं गुड्स गाडियों की मार्शलिंग/घाट मार्शलिंग/रेक मार्शलिंग (1) A.41.जीडीआर चेक/ सेफ टू रन सर्टिफिकेट/ ओवर लोडिंग /अनइव्ह्न लोडिंग (1) A.42.लोड टेबल /एक्सल लोड / बैकिंग इंजन की आवश्यकता (1) A.43.माल गाडियों के विभिन्न प्रकार के ब्रेक पावर प्रमाणपत्र उनकी वैधता (1) A.44.स्थान शुल्क एवं विलंब शुल्क स्केटिंग (1) A.46.लोको आउटेज एवं इंजन उपयोगिता (1) ACF (1) ART - Accident Relief Train (1) AUTHORITIES USING IN TRAIN WORKING (1) AWS (1) B.02.एफओआईएस/आर एस एम /टीएमएस /सीओआईएस/आईसीएमएस/पीएएम (1) B.05.यूटीएस/ पीआरएस UTS/PRS (1) B.06.ट्रेन मेनेजमेंट सिस्टम (1) B.07.एसीडी / टीसीएएस (1) BOOKED SPEED (1) Block working (1) COA (1) Correction Slip (1) DUTIES OF STATION MASTER IN THE CASE OF ACCIDENTS (1) Department (1) Departmental Exam (1) Departmental Exam Special (1) Duty (1) Duty List (1) Flat Tyre (1) Freight Train Operation (1) G.01 Code for LHB Coaching Stock (1) G.01 रेल सेवकों पर साधारणतया लागू होने वाले नियम (1) G.02 G & SR - परिभाषाएं (1) G.02 स्टेशन पर अग्निसमन उपकरण (1) G.03 इन्टरलाॅकिंग एवं नाॅन-इन्टरलाॅकिंग. (1) G.04 पाॅइन्ट एवं सिगनल (1) G.05 विभिन्न प्रकार की लाइटें एवं रिपीटर (1) G.06 संचालन मे आनेवाले विभिन्न प्रकार के बोर्डं (1) G.07 इंजीनियरिंग सिगनल एवं कार्यस्थल का बचाव (1) G.08 सिगनल तथा पाॅइन्ट की खराबी (1) G.09 सिगनल खराब होने पर गाड़ियों का संचालन (1) G.10 कार्य संचालन पद्धति (1) G.11केवल एक गाड़ी पद्धति (1) G.12 सम्पूर्ण ब्लाॅक पद्धति (1) G.13 गाड़ियों का संचालन (1) G.14 स्टेशनों पर बजाई जाने वाली घंटीया (1) G.15 आटोमेटिक ब्लाॅक पद्धति (1) G.16 अनुगामी गाड़ी पद्धति (1) G.17 सतर्कता आदेश (1) G.18 अवरुद्ध लाइन/ बिना सिगनल वाली लाइन व काॅमन स्टार्टर पर गाड़ी का संचालन (1) G.19 शन्टिंग (1) G.21 मार्शलिंग एवं डेड इंजन का संचालन (1) G.21 गाड़ी को स्टेशन से रवाना करना (1) G.23 समयपालन (1) G.24 लोको पायलट व गार्ड के निजी उपकरण (1) G.25 गार्ड व लोको पायलट से संबंधित रजिस्टर व प्रपत्र (1) G.26 रनिंग लाइन पर लोड को स्टेबल व क्लीयर करना (1) G.28 लोको पायलट व गार्ड की ड्यूटी (1) G.29 विभिन परिस्थितियों में लोको पायलट की ड्यूटी (1) G.30 मेटेरियल ट्रेन का संचालन (1) G.31 विभिन्न परिस्थितियों मे स्टेशन मास्टर की ड्यूटी (1) G.32 गाड़ियों की गति (1) G.33 कैच एवं स्लिप साइडिंग (1) G.33 स्टेशनों पर विभिन्न उपकरण (1) G.34 लाॅक एवं ब्लाॅक उपकरण (1) G.35 असामान्य परिस्थितियों में गाड़ियों का संचालन (1) G.36 इंजन सीटी कोड (1) G.37 ई एम यू / एम ई एम यू / डी एम यू में संके तहेतु बेल कोड (1) G.37 नए परिचालन फाॅर्म (1) G.38 इंजीनियरिंग कार्य प्रणाली व इंजीनियरिंग वाहनों का संचाल (1) G.38 पावर ब्लाॅक (1) G.39 पाइथाॅन रैक का संचालन (1) G.40 गाड़ी लिपिक के रजिस्टर व कार्यप्रणाली (1) Golden Hour (1) Group "B" (1) HKT (1) Hotter Code (1) KNOW ABOUT - जन शिकायत पुस्तिका (1) LDCE (1) LED Torch (1) Lobby system (1) Loco Pilot Duty (1) MPS (1) MRV-Medical Relief Van (1) Medical Care (1) Mock Drill (1) NDMA (1) Pad Lock (1) Private Number (1) Question Bank & Papers With Answer For Group "B" / Guard / Station Master etc Exam (1) Rule. Manual (1) S 01.0 Significance Of Rule Books (1) S 01.01 Differences Between General And Subsidiary Rules (1) S 02.00 Rules And Instructions (1) S 03.00 Rules Applying To The Railway Servant Generally (1) S 04.00 Definition Of Operating Terms (1) S 05.00 Classification Of Station (1) S 06.00 Signals (1) S 07.00 DETONATING SIGNAL (1) S 08.00 Hand Signal (1) S 09.00 Traffic Board And Engineering Indicators (1) S 11.00 CONDITIONS FOR TAKING OFF SIGNALS (1) S 12.00 CONDITIONS FOR CLEARING THE SECTION AND PRECAUTIONS (1) S 13.00 AUTHORITIES USING IN TRAIN WORKING (1) S 14.00 INTERLOCKING AND ISOLATION (1) S 15.00 POINTS (1) S 16.00 WORKING OF TRAINS DURING OVERHAULING (1) S 17.00 DEFECTIVE POINTS (1) S 19 DEFECTIVE SIGNALS (1) S 20.00 Reception Dispatch And Crossing Of Train At Station (1) S 21.00 SHUNTING (1) S 22.00 PUSHING BACK OF TRAIN (1) S 23.00 SECURING VEHICLES AT STATION (1) S 24.00 VEHICLES ESCAPING FROM STATION (1) S 25.00 WORKING OF MATERIAL TRAIN (1) S 25.01 Procedure of sending material train into the Block Section (1) S 25.02 STABLING OF MATERIAL TRAIN (1) S 26.00 HOT AXLE AND FLAT TYRE (1) S 27.00 WORKING OF TRAIN WITHOUT BRAKE VAN (1) S 28.00 STANDARD TIME (1) S 29.00 SPEED CHART (1) S 30.00 ELECTRIC BLOCK INSTRUMENT (1) S 31.00 TAIL LAMP AND TAIL BOARD (1) S 36.00 TRAIN PARTING (1) S 37.00 TRAIN DIVIDING (1) S 38.00 SEND ASSISTING ENGINE INTO OBSTRUCTED BLOCK SECTION (1) S 39.00 TRAIN DELAYED IN BLOCK SECTION (1) S 40.00 ACCIDENT (1) S 42.00 YARD (1) S 43.00 DUTIES OF STATION STAFF TOWARDS CONTROL (1) S 44.00 WAGON EXCHANGE REGISTER (1) S 45.00 STOCK REPORT (1) S 46.00 WORKING OF TRAIN IN GHAT SECTION / CATCH AND SLIP SIDING (1) S 47.00 MEANS OF COMMUNICATION AND WHISTLE CODE (1) S 48.00 ACTION TAKEN DURING THE ACP (1) S 49.00 WORKING OF TRAIN DURING STORM / ANEMOMETER CYCLONE (1) S 50.00 FIRE IN TRAIN (1) S 51.00 INFORMATION SYSTEM / COA/ FOIS/ ICMS/ PRS etc (1) S 52.00 ACD (1) S 53.00 LOCOMOTIVE LIGHT (1) S 54.00 WORKING OF TRAIN IN ELECTRIFIED SECTION AND TOWER WAGON (1) S 55.00 LEVEL CROSSING GATE (1) S 56.00 OVER DIMENSIONAL CONSIGNMENT (O.D.C. ) (1) S 57.00 MARSHALLING (1) S 58.00 WORKING OF TROLLY/LORRY (1) S 59.00 TYPES OF TRACK MACHINE (1) S 60.00 MANSOON PATROLLING (1) S 61.00 DEFECTIVE PARMANENT WAY (1) S 62.00 WORKING OF LONG HAUL TRAINS (PYTHON) ON CENTRAL RAILWAY (1) S 63.00 HEAVY HAUL TRAINS (1) S 64.00 ABBREVIATION (1) S 65.00 DIFFERENCE BETWEEN SUBSIDIARY RULES OF CR AND WCR (1) SH (1) SPEED ON TURNOUTS (1) Safety Chain (1) Scotch Block (1) Skid (1) Station Earning (1) Station Inspection (1) TBC Guide (1) Train Manager (Guard) (1) VTO (1) Vehicle Guidance (1) Video (1) WORKING OF TRACK MACHINE (TTM etc.) (1) Yard Congestion (1) fois (1) k (1) long Haul (1) अग्रदाय राशि (Imprest Cash) (1) योजना बनाने में स्टेशन मास्टर की भूमिका (1) सिगनलों का आदान प्रदान (1) स्टेशन मास्टर अवश्य ध्यान दे (1)