GOLDEN HOUR:
गोल्डन ऑवर : (Golden Hour)
1. "दुर्घटना के दौरान अधिकांश प्रभावित मरीज़ आघात के सदमे से मर जाते हैं, जो कि असंचलन या सुस्तप्ता और इसके परिणामस्वरूप शरीर में होने वाले रासायनिक परिवर्तन से आता है।"
2. इस प्रकार दुर्घटना के पहले घंटे को "द गोल्डन ऑवर " कहा जाता है क्योंकि, अधिकांश आघात रोगियों को बचाया जा सकता है, यदि रक्तस्राव प्रभावी ढंग से बंद हो जाए और एक घंटे के भीतर रक्तचाप को बहाल किया जा सके।
3. दुर्घटना के दौरान यह संभव है कि वे रोगी, जो सदमे का अनुभव करते हैं और लंबे समय तक सदमे की स्थिति में रहते हुए, मर जायेंगे। इसलिए पहले एक घंटे के भीतर सर्जिकल हस्तक्षेप, रोगी के बचने की संभावना को बढ़ाने के लिए अति महत्वपूर्ण है।
4. यह घंटा, जिसे "द गोल्डन ऑवर" कहा जाता है, उस क्षण से ही शुरू हो जाता है, जब चोट लगती है। अतः, त्वरित एवं प्रभावी बचाव और राहत कार्यों के लिए बुनियादी कदम निम्न हैं:
a. दुर्घटना की साइट पर त्वरित पहुंचना ।
b. पीड़ितों की त्वरित निकासी और साइट पर प्रभावी चिकित्सा प्रबंधन ।
C. स्थिति पर नियंत्रण एवं स्थाईत्व |
d. शीघ्र निकासी और बचाव वाहन/वाहनों तक शीघ्र पंहुचाना ।
e. अस्पताल तक पंहुचाने के लिए शीघ्र परिवहन |
5. बड़ी दुर्घटनाओं के मामले में, जिनमें सैकड़ों जान जानें की संभावना होती है, अतः आपदा प्रबंधन प्रणाली के सुचारू रूप से कार्य करने के हेतु, बेहतर प्रबंधकीय और तकनीकी इनपुट होना आवश्यक है।
6. बहु-विभागीय आपातकालीन कार्य होने के कारण, उच्च परिशुद्धता, गति और समन्वय की आवश्यकता होती है, कभी- कभी दुर्घटना बाद की व्यवस्थायें कुछ कमियों के संकेत देती है, इन्हें समय-समय पर सही और अद्यतन किया जाते रहना चाहिए ।
7. इसे सुनिश्चित करने के लिये, IR के संगठित आपदा प्रबंधन प्रणाली को कुछ इस तरह तैयार किया जाए कि, पीड़ितों को "गोल्डन ऑवर" के अन्दर ही बचाया जा सके। इसके लिए ARMVs/ ARTS को प्रत्येक स्टेशन पर रखने की आवश्यकता होगी।
8. गोल्डन ऑवर की अवधारणा एक आदर्श है, जो कि किसी भी आपदा/ दुर्घटना में हासिल नहीं की जा सकती है जब तक कि यह पर्याप्त चिकित्सीय बुनियादी सुविधाओं के साथ स्थापित आपदा प्रबंधन अवसंरचना / शहर / सिविल या सशस्त्र बलों के आस पास पास घटित नहीं होती है। इसलिए, एक अद्वितीय बदलाव की आवश्यकता है।
9. अतः आपदा प्रबंधन और उसके लिये निवेश के फैसले की अवधारणा में सुधार के लिए एक समग्र दृष्टिकोण की आवश्यकता है। रेलवे पर एक प्रभावी आपदा प्रबंधन प्रणाली स्थापित करने की रणनीति एक मजबूत और उपयुक्त ट्विन अवसंरचना पर आधारित होनी चाहिए, जो की एक अच्छी तरह से प्रशिक्षित टीम और अनुशासित एवं समर्पित मेनपावर से युक्त हो।
Golden Hour
1. "Most patients injured during an accident die from the shock of the impact which comes from asphyxiation or numbness and the resulting chemical changes in the body."
2. Thus the first hour after accident is called "The Golden Hour" because most trauma patients can be saved if bleeding is effectively stopped and blood pressure restored within an hour.
3. During an accident it is likely that patients who experience shock and remain in a state of shock for a long time will die. Therefore surgical intervention within the first hour is of utmost importance to increase the patient's chances of survival.
4. This hour, called "The Golden Hour", begins the moment the injury occurs. Hence, the basic steps for quick and effective rescue and relief operations are as follows:
a. Prompt arrival at the site of the accident.
b. Quick evacuation of victims and effective medical management on site.
C. Control and stability over the situation.
d. Quick evacuation and prompt access to rescue vehicle(s).
e. Quick transport to hospital.
5. In case of major accidents which may result in loss of hundreds of lives, better managerial and technical inputs are essential for the smooth functioning of the disaster management system.
6. Being a multi-departmental emergency task, high precision, speed and co-ordination is required, sometimes post-accident arrangements indicate some deficiencies, these need to be corrected and updated from time to time.
7. To ensure this, the organised disaster management system of IR should be designed in such a way that the victims can be rescued within the "golden hour". For this, ARMVs/ARTS will need to be placed at every station.
8. The concept of Golden Hour is an ideal which cannot be achieved in any disaster/accident unless it occurs in the vicinity of established disaster management infrastructure/city/civil or armed forces with adequate medical infrastructure. Hence, a unique paradigm shift is required.
9. Hence a holistic approach is required to improve the concept of disaster management and investment decisions thereof. The strategy for establishing an effective disaster management system on railways should be based on a strong and appropriate twin infrastructure, a well trained team and disciplined and dedicated manpower.
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